Sunday 22 September 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk


Alim merupakan seorang kanak-kanak yang amat suka akan suasana di kampung datuk dan neneknya. Setibanya di kampung, Alim segera lari untuk melihat ayam dan itik di reban nenek dan datuknya. Alim menangis kerana ayam dan itik itu tiada di reban. Nenek datang memujuk Alim dan menunjukan reban ayan dan itik yang baharu. Entah mengapa Alim menangis lagi melihat kedaaan rumah nenek dan datuknya yang berubah. Suasana di kampung itu membuatkan hubungan keluarga Alim serta nenek dan datuknya menjadi lebih rapat. (Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi, Normaliza Abd Rahim 2019).


JENIS-JENIS MULTIMEDIA

1.  Facebook
Facebook merupakan antara media sosial yang mempunyai paling ramai pengguna. Pengguna Facebook ini terdiri daripada pelbagai latar belakang dan golongan masyarakat. Kanak-kanak juga dapat memvaca pelbagai cerita sosial di laman Facebook.

2.  Instagram
Instagram merupakan satu media sosial yang majoriti pengikutnya terdiri daripada remaja. Di sini juga sesuai sekiranya penulis ingin menulis pelbagai cerita sosial untuk para pembaca.
                                  
3. Blog
Blog adalah satu platfom yang paling sesuai untuk penulis memulakan penulisan mereka dengan membuat banyak cerita sosial seperti ini. Pembaca dapat membacanya dengan lebih mudah dan santai. 

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019: Ketika dan Kalimat

Ketika dan kalimat Salam minggu terakhir. Salam minggu ke-14. Bukan sekadar minggu akhir, malah ini merupakan semester terakhir di UPM...