Monday 30 September 2019

BBM3410Satu2019: TIP BELAJAR DENGAN MUDAH

Assalamualaikum. Hari ini saya akan kongsikan tip mudah belajar untuk anda.



Tip pertama, seorang pelajar haruslah bijak dalam mengurusakan masa. Pelajar perlu tahu membahagikan masa untuk belajar dengan perkara lain. Pemilihan waktu belajar yang baik juga dapat memberikan kesan yang baik dalam pembelajaran seseorang. Pemilihan waktu belajar adalah bergantung kepada kemampuan masing-masing. Sesetengah pelajar selesa belajar di waktu malam dan sesetengah pelajar memilih waktu pagi untuk mengulangkaji sesuatu pelajaran. Hal ini, setiap pelajar perlu tahu kemampuan masing-masing untuk memilih waktu belajar. Namun, sebaiknya elakkan baelajar di waktu petang selepas Asar. Waktu petang adalah waktu untuk berehat dan beriadah bersama-sama keluarga atau rakan-rakan. Bagi menjaga kualiti masa belajar, pelajar perlu menyediakan jadual belajar yang strategik. Pelajar perlu disiplin mengikut jadual belajar tersebut supaya pembahagian waktu lebih teratur dan baik.

Manakala tip kedua pula ialah, pelajar perlu sentiasa membuat membuat latihan. Pelajar perlu sentiasa membuat latihan terhadap pelajaran yang telah dipelajari. Ia dapat membantu pelajar untuk tidak mudah lupa perkara yang telah dipelajari. Hal ini pelajar akan mudah menguasai sesuatu topik dengan lebih cepat.

Semoga bermanfaat.


No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019: Ketika dan Kalimat

Ketika dan kalimat Salam minggu terakhir. Salam minggu ke-14. Bukan sekadar minggu akhir, malah ini merupakan semester terakhir di UPM...